AŞIK İSRAFİL ÖRNEĞİNDE AŞIK TARZI HİKÂYE TASNİFİNİN GÜNÜMÜZDEKİ DURUMU
(Current Situation of Minstrel Style Story-Telling Classification and the Example of Aşhik İsrafil )

Yazar : Erdoğan Uygur    
Türü :
Baskı Yılı : 2024 / DOI :10.30546/100981.2024.0175
Sayı : 11
Sayfa : 705-720
    


Özet

Aşık İsrafil Uzunkaya was born in 1957 in Eşmepınar (Purut) village, Çıldır district, Ardahan. The tradition of minstrelsy still maintains its existence today in Northeastern Anatolia Region. In this region, especially Çıldır has witnessed the emergence of many minstrels up to now, as it has a unique tradition and school of its own. During field research, we observed that Aşık İsrafil was also interested in the theoretical information we conveyed through various examples, the tradition of minstrelsy, knowledge of genre and form, and what we explained about the wider Turkish geography. All these facts contributed to the maturation of the minstrel's thoughts regarding story classification, and he classified his stories accordingly. These are the story of Aşık Şenlik's daughter Gülenaz Hanım, written upon the request of Ramazan Korkmaz, and the stories that emerged during our conversations, such as Erdoğan and Almagül, Kanlı Beşik (Bloody Cradle), Gülşah and Alişan. So far, Aşık İsrafil has classified 10 stories. In this study, we mainly aim to examine the current situation of minstrel style story-telling classification in terms of both content and structure, based on Aşık İsrafil's storytelling examples.



Anahtar Kelimeler

Aşık İsrafil, Story Classification, Tradition, İntroduction, Story-Telling Tradition



Abstract

Aşık İsrafil Uzunkaya, 1957 yılında Ardahan’ın Çıldır ilçesi, Eşmepınar (Purut) köyünde doğmuştur. Kuzeydoğu Anadolu Bölgesi aşıklık geleneğinin günümüzde canlılığını koruduğu bir coğrafyadır. Bu coğrafya içinde özellikle Çıldır’ın günümüze kadar kendine özgü bir geleneği ve ekolu bulunduğundan, çok sayıda aşığın çıkmasına tanıklık etmiştir. Aşığın, çeşitli örneklerle bağlantı kurularak aktardığımız kuramsal bilgilere, aşıklık geleneğine, tür ve şekil bilgisine ve daha geniş Türk dünyası coğrafyası ile ilgili anlattıklarımıza da ilgi duyduğunu gözlemledik. Tüm bu olgular aşığın hikâye tasnifi ile ilgili düşüncelerinin olgunlaşmasına katkıda bulunmuş ve hikâyelerini buna uygun biçimde tasnif etmiştir. Bu hikâyeler, Ramazan Korkmaz’ın ricası üzerine yazılan Aşık Şenlik’in kızı Gülenaz Hanım’ın hikâyesi ile bizim konuşmalarımızdan ortaya çıkan Erdoğan ile Almagül, Kanlı Beşik, Gülşah ile Alişan gibi hikâyelerdir. Şu ana kadar aşık 10 hikâye tasnif etmiştir Bu çalışmada, Aşık İsrafil’in hikâye anlatma örneklerinden yola çıkarak aşık tarzı hikâye tasnifinin hem içerik hem de yapısal açıdan güncel durumunun incelenmesi amaçlanmaktadır.



Keywords

Aşık İsrafil, Hikâye Tasnifi, Gelenek, Fasıl, Anlatma Geleneği